söndag 27 december 2009

Klassrummet

Vi har två klassrum där det finns särskoleelever. I båda klassrummen har vi inrett en arbetshörna längst ner. Arbetshörnan är uppbyggd av hurtsar. Man har byggt på några skivor ovanför hurtsarna så att de ska fungera som rumsavskiljare. Vi har valt att inte bygga fasta väggar av två anledningar. Dels kan man lätt möblera om eller ta bort arbetshörnan när den inte behövs längre, och dels finns en känsla av delaktighet - särskoleeleven som jobbar i arbetshörnan känner en delaktighet med gruppen och vice versa.

Vi har upplevt att behovet av arbetshörnan var som störst när eleverna var yngre. De behövde få jobba i lugn och ro, kunna fokusera och tyckte det var skönt att "komma undan" lite. Men ju äldre de blivit har man märkt att de blivit allt mer intresserade av vad gruppen gör och vill vara med i klassrummet mer och mer. Arbetshörnan har även fått andra funktioner, såsom lekhörna och arbetshörna för andra elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar