söndag 3 januari 2010

Åldersblandat och inkludering

Inkludering kan fungera överallt, om man bara är beredd att tänka i nya banor. Inkludering har varit relativt lätt för oss att ta oss, kanske pga att vi redan hade åldersblandade klasser. Eleverna är vana vid att man ibland jobbar gemensamt och ibland jobbar olika, t ex i olika böcker, med olika ämnen och i olika tvärgrupper.

Ett exempel är när 3-6:an övar inför lucia. Vi övar på musiklektionerna. På bilden ser man tre elever som i grupp försöker klura ut texten till en sång med hjälp av bilder.

Vi har också ett luciatåg för de yngre, där förskolebarn och elever i förskoleklass och upp till skolår 2 ingår. I det luciatåget använder vi oss av tecken till flera av sångerna och någon fingerramsa. Då kan alla känna sig delaktiga.
De äldre eleverna har svårare att göra tecken då de har levande ljus. Där får man tänka ut andra lösningar. Några elever kan få andra uppgifter, t ex tända en adventsljusstake medan man sjunger en sång, e dyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar