Ht -06 började vår andra särskoleelev på skolan. Det var en pojke med, i huvudsak, utvecklingsstörning och expressiv språkstörning. Det innebär att hans hörseln är fullt normalt, men han har inte den fysiska förmågan att forma sin mun till förståeligt tal. Från början var det mest små skrikljud, men allt eftersom har det blivit olika tonfall i hans ljud som betyder olika saker.
Han har fått ersätta en stor del av sitt tal med tecken, bilder och pratapparater. Den här killen har ett enormt driv att försöka kommunicera med alla runt omkring sig, vilket också gjort att han tagit till sig alla olika kommunikationssätt han serverats. Han är också mycket intresserad av allt tekniskt, vilket också underlättat i användandet av t ex pratapparater.
När vi tog emot denna elev gällde det att börja lära sig tecken. Vår specialpedagog var duktig på teckenspråk och hade kurser med all personal. Via föräldrarna har vi också fått delta i habiliteringens handledning kring pratapparater, kommunikationskartor, mm.
Den här killen är förtjust i datorer, mycket förtjust i datorer. Ibland har man nästan upplevt att det blivit en fixering för honom. Det vi har lärt oss är att utnyttja hans fixering och vinkla över det en inlärning. I det här fallet har det blivit läsinlärning via att skriva på datorn.
Det är viktigt att se särskoleelevernas styrkor och hitta sätt att utnyttja dem maximalt.
onsdag 11 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar